המועצה > חדשות ועדכונים > מאמרים

מאמרים

תאריך: 20/03/2008

צריך שניים לטנגו /עו"ד אהוד פלג
התנהגות הצרכנים משפיעה על רווחי העסקים – זהו כח שצריך לדעת לנצלו  
ידוע כי בחיים – לא הכל תלוי בנוי. החכמה היא לראות איך משפיעים בעזרת מה שכן תלוי בנו – גם על נושאים שבאופן ישיר אינם תלויים בנו. כך הדבר גם בתחום הצרכנות.
כידוע, היצע וביקוש הם גורמים מרכזיים בקביעת מחירים לצרכנים. מוצר או שירות המוצע בכמויות גדולות (היצע גבוה) בהשוואה למספר הצרכנים המבקשים לרכשו – מחירו צפוי להיות נמוך. מוצר או שירות לגביהם הביקוש רב מן ההיצע – כלומר מוצר או שירות שיש להם דרישה בשוק – מחירם צפוי להיות גבוה. ההסבר לכך הוא שכשהביקוש הוא נמוך – צריכים היצרנים והמשווקים להתאמץ ולחזר אחרי הלקוחות, ועושים זאת בין היתר בהורדת מחירים.

גורמים שונים עשויים להשפיע על הביקוש: דוגמה אחת לכך היא קיום שוק תחרותי, בו מתחרים מספר נותני שרות על הספקת השירות לצרכן. בכך הם תורמים להפחתת מספר הקונים לגבי כל אחד מהם, כלומר יוצרים ביקוש מופחת, ובעקבות זאת מביאים להורדת המחירים.
ומנגד – במקום בו קיים עסק אחד (מונופול) או מספר קטן של עסקים החולשים על מרבית השוק לגבי מוצר או שירות מסויים -  הם יודעים כי הצרכנים הם קהל שבוי בידיהם ויכולים להעלות מחירים כרצונם.
כיצד בכל זאת יכולים הצרכנים להתמודד עם מונופולים או אוליגופולים (2-3 חברות גדולות השולטות בשוק) ? ולחסוך מעצמם הוצאות מרובות? הם יכולים להפעיל את הגורם האחד התלוי רק בהם: הרגלי הצריכה.
נניח שצרכן יפחית את צריכת המוצר או השרות בחצי. בהשפעה מיידית – הוא גם יפחית את הוצאותיו בכמחצית. ואם מספיק צרכנים יעשו זאת, הרי שבהשפעה לטווח ארוך - הם אף עשויים לגרור את בית העסק או נותן השירות להוריד מחירים.
כך לדוגמה אם תיקטן צריכתם של מוצרי החלב שאינם בפיקוח, ינסו המשווקים להציע לצרכנים הצעות מפתות יותר – במחירים מוזלים.
 
בבדיקת שווקים ועל-ידי השוואת מחירים נבונה, עשוי הצרכן למצוא אפשרות זולה יותר לצרוך את המוצר או השירות גם לגבי אלה המסופקים ע"י חברות ענק. כך לדוגמה בהפסקת כל שיחות הטלפון הסלולארי מהבית או מהמשרד – ומעבר לטלפון קוי – יחסכו הצרכנים עשרות אחוזים מן המחיר.   
על-ידי צמצום הצריכה של מוצר או שירות נגרום גם לחברות הגדולות להתאמץ יותר כדי לשכנע אותנו לרכוש את שירותיהן. מאמצים אלה בהכרח ייטיבו עם הצרכנים, כך שהריסון והאיפוק שלנו בטווח הקצר – ישתלמו בטווח הארוך.
המועצה הישראלית לצרכנות נלחמת על זכות הצרכנים להגינות - גם במישור החקיקתי – רגולטורי, וגם במישור של הטיפול בתלונות צרכניות. בצד המאבק הבלתי פוסק של המועצה עבורם, ראוי  כי הצרכנים יפעילו את אותו הגורם התלוי רק בהם – כח הרצון והמשמעת הצרכנית – ויכופפו לצידם את חוקי ההיצע והביקוש.